Priserna i kampanjen Sano se suomeksi delades ut på finska språkets dag.

Sano se suomeksi var Aalto-universitetets och AUS gemensamma kampanj som ordnades för första gången på Aaltos campus i januari-mars 2014. Kampanjens syfte var att uppmuntra internationella studerande att sköta sina vardagsärenden på finska – och människorna på campuset att hjälpa dem öva sin finska. I kampanjen deltog bland annat studieserviceställena, biblioteken, studentrestaurangerna, AUS serviceställen och Unisports verksamhetsställen. När de skötte vardagliga ärenden på finska samlade de internationella studenterna underskrifter i sina Sano se suomeksi-pass från instanserna som deltog i kampanjen.

Språkcentrets chef Heidi Rontu ser kampanjen som ett lyckat steg för att öka människomötena på campuset. ”Utländska studerande är modiga som studerar finska, men vi finländare måste också vara modiga och tala finska med våra utländska studerande för att deras språkkunskaper ska kunna utvecklas”, tipsar Rontu. Språkcentralens koordinator för finskundervisningen Inkeri Lehtimaja konstaterar att kampanjens syfte å ena sidan var att uppmuntra utländska studerande att öva språket också utanför klassrummet, å andra sidan att öka det allmänna medvetandet om att man också kan prata finska med internationella studenter.

Kampanjen fick positiv respons från både studenter och de instanser som deltog. Lyubov Milakkina, som fick ett hedersomnämnande i kampanjen, berättar att det kändes som att överträffa sig själv när hon på apoteket i Otnäs förde ett långt samtal om olika vitaminers effekter – på finska. De internationella studenterna var nöjda över det öppna och tålmodiga mottagandet på serviceställena som deltog i kampanjen. Också serviceställena rapporterar om positiva upplevelser. Bland annat lunchrestaurangen Täffäs personal skrev under flera pass, och under kampanjens gång utvecklades samtalen till och med till småprat om vädret i samband med lunchbeställningen.

”Under kampanjen kom många internationella studerande till AUS serviceställe för att få en stämpel i sitt pass.  Vi har försökt uppmuntra dem att tala finska, och största delen har försökt. En del har sagt några ord och andra till och med flera långa meningar. Jag kommer ihåg en polsk man som kunde två meningar på finska: Jag kan inte tala finska och jag är snygg – han förtjänade sin stämpel!”, berättar Karita Nohrström på AUS serviceställe i Otnäs.

På Agricoladagen eller finska språkets dag 9.4.2014 belönades kampanjens mest framgångsrika internationella studenter. Gaurav Das från Indien vann tävlingen efter att ha fyllt passet med både stämplar och nyttiga fraser som han lärt sig under kampanjen. ”Kampanjen motiverade mig under vinterns mörkaste stunder mitt i jobbsökningsrumban då jag dag efter dag fick nekande svar på mina arbetsansökningar. Nu har jag fått ett sommarjobb och kunde också under anställningsintervjun visa att jag ivrigt studerat finska”, berättar Gaurav.  De internationella studerandena anser att studier i finska är viktiga inte bara för att förstå kulturen och människorna, utan också för en framtida karriär i Finland. Arbetsgivarna uppskattar de internationella studenternas studier i finska, även om de flytande språkkunskaperna skulle utvecklas långsamt.

”Under kampanjens gång har jag lättare fått finländska vänner. De har velat hjälpa mig fylla passet och ivrigt berättat om det finska språkets egenheter”, säger Gaurav och berättar att han fortsätter studera finska.

Följande studerande fick hedersomnämnanden i kampanjen: Kseniia Belenestceva, Lyubov Milakkina, Dmitry Buiskikh, Tetsuya Kudoh och Vikram Kamath.

Ge respons om kampanjen på adressen:

https://www.webropolsurveys.com/Answer/SurveyParticipation.aspx?SDID=Fin787547&SID=91a99b9f-f1e1-4611-8c09-58b5f97a7201&dy=1417448576

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *