Vi presenterar AUS nya bostadssekreterare

Bostadssekreterare Peppi Reinikka inledde sitt arbete på studentkårens huvudkontor i Otnäs i maj. Hon ansvarar tillsammans med det övriga medlemsserviceteamet för förmedlingen av AUS 2 500 studentbostäder till studentkårens medlemmar.

För Peppi Reinikka är arbetet som studentkårens bostadssekreterare en ny erfarenhet. Hon har studerat fotografi vid Pekka Halonens akademi och jobbat i restaurangbranschen och med evenemangsproduktion i tio år.

”Jag har ingen tidigare erfarenhet av studentkårer – om man inte räknar att jag ordnat studentfester och jobbat bakom bardisken på Helsingegatans Appro”, skrattar Reinikka.

Reinikka berättar att nattarbetet blev för tungt i längden. Hon ville ändå fortsätta jobba med kundbetjäning, och AUS platsannons verkade lovande.

”Av platsannonsen fick jag intrycket att studentkåren sökte rätt typ i stället för att kräva erfarenhet just inom bostadsbranschen.”

I bostadssekreterarens arbete ingår kundbetjäning per telefon, e-post och personligen på AUS serviceställe i Otnäs. Bostadssekreteraren skickar bland annat bostadserbjudanden till studenter, sköter hyresavtal, överlämnar nycklar och svarar på frågor om boende.

Reinikka berättar att boendet är en ny värld som innebär mycket nytt att ta in för den som bytt bransch. Hon har satt sig in i både AUS reglemente för boende och lagparagraferna som reglerar boende.

”Det finns en hel del information och anvisningar. Jag kan identifiera mig med studenterna som söker sin första egna bostad och försöker sammanfatta saken för dem på ett lättförståeligt sätt.”

Enligt Reinikka behövs framför allt lyhördhet och ett välfungerande teamarbete inom kundbetjäningen.

”Det gäller att ha spelöga. Man måste kunna avläsa varje situation för sig, och om frågan inte har något direkt svar måste man konsultera arbetskompisarna.”

Boendet väcker känslor och bekymmer. Det är ändå fråga om en mycket personlig service som har att göra med de grundläggande sakerna i livet.

”Vi får många frågor till exempel om hur bostadsansökningarna framskrider. Det är förståeligt att man får panik om man riskerar bli bostadslös”, konstaterar Reinikka.

Själv väntar hon sig att hon kommer att lära sig mycket nytt om boende under de kommande månaderna, och bli allt bättre på att ge råd och hjälpa kunderna.

”Det är bra med utmaningar. Jag ser fram emot att lära mig hur allt fungerar!”

Text: Siiri Liitiä
Bild: Aino Korpinen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *