AUS fick ny webbkursplanerare och it-stödperson

Aalto-universitetets studentkår fick två nya medarbetare i september, planeraren Juha Isotalo och it-stödpersonen Riku Kettunen. Här berättar de om sitt arbete för Aaltogemenskapen under de kommande månaderna.

Planerare Juha Isotalo jobbar med en ny webbkurs för studentrepresentanterna i universitetsförvaltningen.

Studentrepresentanterna är lagstadgade medlemmar i högskolornas styrelser och väljs bland studenterna. Deras uppgift är att föra fram studenternas synpunkter i högskolornas beslutsfattande.

”Avsikten är att studentkåren ska börja leva som den lär. Vi vill att det ska finnas flexibla möjligheter vid universitetet, men vårt eget sätt att utbilda studentrepresentanter har varit att säga ‘kom till en viss plats vid en viss tidpunkt så förklarar vi’”, säger Isotalo om bakgrunden till projektet.

Den nya utbildningen är Finlands första webbkurs för studentrepresentanter. Den genomförs med Aalto Online Learning-pilotfinansiering beviljad av Aalto-universitetet.

”Vi bygger en kurs på Aaltos plattform MyCourses som kan avläggas oberoende av tid och plats. Under hösten kan man också delta på olika sätt i utformningen av kursen. Vi gör alltså som vill att studierna ska vara”, säger Isotalo.

”Den största utmaningen är att göra kursen intressant och motiverande. Det är viktigt att de nya studentrepresentanterna på ett meningsfullt sätt får information om saker som är viktiga i deras kommande förtroendeuppdrag.”

Isotalo har en lång meritlista från studentkårssammanhang. Han har bland anant suttit i styrelsen för Åbo universitets studentkår och arbetat som AUS första sakkunniga för utbildningspolitik åren 2010–2013.

”Jag har fina minnen från tiden när jag jobbade här och det känns bra att vara tillbaka. Det skulle vara omöjligt att genomföra ett sådant här projekt vid sidan av arbetet som sakkunnig, så det är fint att få fokusera bara på det här.”

AUS har också fått en ny it-stödperson, Riku Kettunen. Kettunen som nyligen avlagt sin it-ingenjörsexamen vid yrkeshögskolan Savonia gör civiltjänst i AUS it-team.

”Tack vare min utbildning får jag troligen också specialiserade uppgifter, men framför allt ansvarar jag för alla typer av datatekniska problem på AUS kontor. Stödpersonen hjälper när nätet eller något program inte funkar”, säger Kettunen om sitt jobb.

Enligt Kettunen gäller det att ha en lång stubin när man jobbar som stödperson.

”Rätt ofta räcker det faktiskt med att fråga om personen testat att starta om datorn.”

Kettunen har ingen bakgrund i studentorganisationer. Han sökte jobbet på AUS för att det lät intressant och nyttigt för hans egen framtid.

”Det bästa är att jag får jobba inom min egen bransch. Datateknik är ett så stort område att det alltid finns något att lära sig. Jag känner att jag lyckats om jag generellt får mer datateknisk erfarenhet genom det här jobbet”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *