AUS: Stipendier gör inte studierna smidigare

Aalto-universitetets studentkår är besviken över att jakten på snabba lösningar dominerar arbetet för att göra studierna smidigare. Alla universitet försöker öka antalet studerande som avlägger 55 studiepoäng per år. Efter nedskärningarna inom utbildningen försöker alla universitet desperat förbättra sin relativa ställning jämfört med de övriga för att maximera sin finansiering.

Vid Aalto, liksom vid vissa andra universitet, har ekonomiska incitament införts för att studenterna ska avlägga sina studier snabbare. Finansieringsmodellen för universiteten har lett till att de medel som universiteten får från staten används för stipendier i stället för reformer som stödjer studiernas kvalitet och smidighet. Stora och bra satsningar på studieförmågan och utvecklingen av utbildningsprogrammen vid Aalto och andra universitet hamnar i skymundan om utvecklingen för studenterna främst visar sig i form av belöning av högpresterande med gemensamma pengar.

Universitetens grundläggande uppgifter är undervisning, forskning och samhällelig växelverkan, och för dessa uppgifter får de sin finansiering.  AUS har gång på gång lyft fram beprövade metoder att förbättra studietakten, dvs. studieförmågans betydelse och undanröjandet av olika hinder för studierna. De som lyckats bäst är de universitet och utbildningsprogram där man kombinerat många olika reformer, såsom förbättringar i vägledningen, överväganden kring undervisningsplanerna och kulturförändringar bland studenterna och personalen. Med stipendierna signalerar universiteten att det är individens sak att klara sig i studierna, trots att studieframgången till stor del beror på hur studierna är ordnade och vad de innehåller. Det är något fel på systemet om en studerande inte inser varför det är viktigt att hålla studietakten, särskilt när även studenter som vill det inte klarar av att studera i den takt enligt vilken utkomsten under studietiden dimensionerats.

Vi har all nödvändig forskning för att kunna bidra till iver och engagemang och övervinna olika hinder för inlärningen. Även Aalto har gjort stora investeringar i studenternas välmående och reformeringen av utbildningsprogram. AUS hoppas att materialet från Kykyprojektet äntligen tas i använding. En engagerad studerande avlägger 9 studiepoäng mer på en termin, men studieivern väcks inte med stipendier. Universiteten har också nyss fått spetsprojektpengar för att utveckla välbefinnandet under studierna, och det är ett steg åt rätt håll. Trots finansieringstrycket måste man hålla huvudet kallt. Belöningen för studier är kunskap, och det är universitetens uppgit att undervisa i stället för att lystra till finansieringsmodellen.

 

Mer information och bakgrund finns på vår blogg: /blogi/2017/03/16/den-nya-studietakten-kraver-en-ny-kultur/?lang=sv

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *