AYY:n lausunto yliopistojen rahoitusmallin tarkistamisesta

Yleistä

Kiitämme opiskelijoiden yliopistonsa toiminnasta antaman palautteen sisällyttämisestä yliopistojen rahoitusmalliin. Opiskelijapalaute mittaa omalta osaltaan hyvin yliopistojen toiminnan laatua.

Rahoitusmallin tarkistamiseen kuuluu myös yli 55 opintopistettä lukuvuodessa suorittaneiden määrän eli niin sanotun opintopistetekijän painoarvon kasvattaminen rahoitusmallissa. Opiskelijapalautetekijän kuvatessa toiminnan laatua opintopistetekijä yhtenä monesta tekijästä kuvaa toiminnan tehokkuutta. On syytä kysyä, ovatko laatua ja tehokkuutta kuvaavien tekijöiden painoarvot tasapainossa, kun pelkästään opintopistetekijän painoarvo opiskelijapalautetekijään nähden on nelinkertainen ja huomattavasti suurempi kuin aiemmin on kaavailtu.

Työryhmän muistiossa todetaan, että vaikka opintopistetekijä on verraten lyhyessä ajassa nostettu rahoitusmallin kolmanneksi suurimmaksi yksittäiseksi tekijäksi, pitkäaikaista ja tilastopohjaista tietoa sen aiheuttamista toiminnallisista muutoksista ei ole saatavilla. Tämän tiedon keräämisestä ja hyödyntämisestä rahoitusmallin jatkotarkastelussa on syytä päättää pikimmiten.

Opiskelijapalaute

Opiskelijapalautteen liittäminen osaksi yliopistojen rahoitusmallia vuosien huolellisen valmistelun jälkeen on erinomainen asia. Opiskelijapalaute kuvaa yliopiston toiminnan laatua, ja laadukkaan yliopiston toimintaa leimaa olennaisesti yhteisön sisäinen vuorovaikutus. Tästä syystä vuorovaikutusta koskevien kysymysten korostuminen opiskelijapalautetekijän muodostumisessa ei ole haitaksi. Yliopistojen on kuitenkin syytä muistaa hyödyntää koko opiskelijapalautekyselyn, ei ainoastaan sen rahoitusmalliin liitettyjen kysymysten, tulokset kehittäessään omaa toimintaansa.

Vastausten määrän vaikuttaessa suuresti rahoitustekijän muodostumiseen lienee järkevintä, että yliopistot kytkevät opiskelijapalautteen vastaamisen pakolliseksi osaksi opintojen rakennetta. Tätä silmälläpitäen on tarkoituksenmukaisinta, ettei kyselyn aukioloaikaa rajata erillisiin tiedonkeruuajankohtiin.

Opintopistetekijä ja koulutusosion rahoitustekijöiden painoarvojen muutokset

Työryhmän muistossa katsotaan, että tekijä luo yliopistoille kannusteen kehittää opintoprosesseja. Vaikka tämä on osaltaan totta, voidaan myös yhtä perustellusti nähdä, että tekijä luo yliopistoille institutionaalisen kannusteen myöntää opintopisteitä nykyistä löyhemmin kriteerein ja heikentää näin koulutuksen laatua. Tämä ei vähänkään pidemmällä aikavälillä ole yliopiston, opiskelijan eikä yhteiskunnan etu. Siksi olisi äärimmäisen tärkeää, että ministeriö päättäisi pikimmiten työryhmän kaipaaman pitkäaikaisen, tilastopohjaisen tiedon keräämisestä koskien sitä, miten opintopistetekijä vaikuttaa yliopistojen toimintaan. Samassa yhteydessä olisi hyvä päättää myös siitä, millaisiin toimenpiteisiin tämän tiedon pohjalta mahdollisesti ryhdytään, kun tietoa on kertynyt riittävästi.

Kokonaisuutena AYY näkee, että toiminnan tehokkuutta mittaamaan pyrkivien tekijöiden painoarvo rahoitusmallin koulutusosiossa on suuri suhteessa toiminnan laatua mittaamaan pyrkiviin tekijöihin. Nykyinen ehdotus, jossa opiskelijapalautetekijän osuus otetaan pääasiassa alempien korkeakoulututkintojen tekijän rahoitusosuudesta, on kohtuullinen kompromissi opiskelijapalautetekijän kohdistuessa alempaa korkeakoulututkintoa suorittaneiden mielipiteisiin. Alkuperäinen suunnitelma opintopistetekijän painoarvon suhteellisesta vähentämisestä opiskelijapalautetekijän kustannuksella oli tätä kompromissia parempi.

Tutkimusosion uudistaminen

Julkaisufoorumin ratkaisu palkita yhteisjulkaisemisesta on hyvä. On kuitenkin ilmeistä, että julkaisufoorumin tasoluokitus vaatii työryhmän ehdottamaa jatkokehitystä, jotta se pystyisi käsittelemään eri tieteenalojen erilaisia julkaisukäytäntöjä edes siedettävässä määrin tasapuolisesti. Erityisesti yliopistot, joiden päätieteenalojen kirjo on muita suppeampi, saattavat kärsiä epäoikeudenmukaisesti julkaisufoorumin yrityksestä sovittaa kaikki tieteellinen toiminta samaan mitattavaan muottiin. Edellä ehdotettu opintopistetekijän vaikutusten tarkastelu olisi yksinkertaisinta toteuttaa julkaisufoorumin jatkokehityksen kanssa samalla aikataululla.

Lopuksi

Uusi rahoitusmalli ei sinällään sovellu yliopistojen sisäisessä rahanjaossa suoraan käytettäväksi, minkä viisaasti strategiaansa toteuttavat yliopistot ovatkin tunnustaneet jo tähän mennessä. Sekä julkaisufoorumia että rahoitusmallitekijää koskeva data on kuitenkin syytä järjestää niin, että sen pohjalta voidaan tuottaa raportteja hyvinkin pienten yliopistojen yksiköiden oman kehitystyön tueksi.

 

Lauri Lehtoruusu
Hallituksen puheenjohtaja

 

Janne Koskenniemi
Pääsihteeri

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *