Yhteiset menettelyt siirto-opiskeluun ovat tärkeitä

Lausunto menettelyistä siirto-opiskeluun ja opintojen suuntaamiseen Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopiston ylioppilaskunta perustaa kaikki näkemyksensä opiskelijavalinnoista sille periaatteelle, että soveltuvimmat ja motivoituneimmat opiskelijat tulevat valituksi kullekin yliopistossa opiskeltavalle alalle. Näiden opiskelijoiden on pystyttävä opiskelemaan niin, ettei valintajärjestelmän toiminta hidasta opintojen suorittamista tai estä tarkoituksenmukaista uudelleensuuntautumista toisen syklin valinnoissa. Tästä periaatteesta johdamme seuraavat tässä lausunnossa esiintyvät siirto-opiskeluun ja sen menetelmiin vaikuttavat periaatteet.

  • Siirto-opiskelumenettelyiden luominen on hyvä asia sekä opiskelijoiden, opiskeltavien alojen että koko järjestelmän toimivuuden kannalta.
  • Jatkuvat haut turvaavat opintojen saumattoman jatkumisen kerran vuodessa tapahtuvia hakuja paremmin.
  • Koulutuskysynnän mukaan joustavat aloituspaikkamäärät ovat pääsääntöisesti kannatettavia.

Yhteisten menettelyiden tekeminen siirto-opiskeluun ja opintojen suuntaamiseen on tämän periaatteen näkökulmasta erittäin kannatettavaa. Valtakunnallisen opiskelijavalintauudistuksen edetessä siirto-opiskelukäytännöt ovat jääneet lapsipuolen asemaan siinä määrin, että uudistuksen toteutuessa inhimilliseen toimintaan kuuluva mahdollisuus uudelleen suuntautumiseen tarvittaessa on kohtuuttoman vaikeaa. Myös opiskeltavien alojen etu on saada itselleen opiskelijoita, jotka ovat paitsi hankkineet itselleen korkeakouluopiskelussa tarvittavia taitoja, myös päätyneet korkeakouluopinnoista saamiensa tietojen perusteella siihen, että ala jolle he haluavat siirtyä motivoi juuri heitä. Näistä syistä yhteisten menettelyiden tekeminen siirto-opiskeluun ja opintojen suuntaamiseen on tärkeää, vaikka valtakunnallisen opiskelijavalintauudistuksen toisen vaiheen toteutuminen sellaisenaan alkaakin näyttää yhä epävarmemmalta. Kiitämme valmistelijoita ehdotuksen laatimisesta ja monimutkaisen asiakokonaisuuden ansiokkaasta jäsentämisestä.

Keskustelun kääntäminen hakupainealoihin ei riitä syyksi olla kokonaan tekemättä näitä kaivattuja yhteisiä menettelyjä, vaan hakupainealoille voidaan laatia näiden menettelyiden puitteissa tarvittavat erityisratkaisut yhteisten menettelyiden hyödyttäessä samaan aikaan valtaosaa aloista. Yhteisten käytäntöjen luomisen ja koulujen itsenäisen toiminnan tasapaino on esitetyissä menettelyissä sopiva: koulujen akateemisille komiteoille jää tässä ehdotetuissa puitteissa riittävästi tilaa määrittää kouluun sopivat käytännöt, ja viime kädessä otettavista opiskelijoista päättää kunkin korkeakoulun dekaani.

2. Menettelyt opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen määritelmän mukaiseen siirto-opiskeluun (kandidaattivaiheessa)

2.1 Opinto-oikeuden vaihtaminen kandidaattivaiheessa Aalto-yliopiston sisällä (siirtohaku)

Ehdotetut menettelyt ovat päälinjoiltaan kannatettavia. Kuten esityksessä todetaan, siirtymämahdollisuuksien ja siirtohaun selkeät auki kirjoitetut kriteerit ovat kaikkien yhteinen etu. Esitetyssä menettelyssä todetaan, että haku on mahdollista kerran vuodessa. Jatkuva haku turvaisi opintojen saumattoman etenemisen ja nopeamman valmistumisen kerran vuodessa tapahtuvaa hakua paremmin. AYY ei suosita vastaanottavien kandidaattiohjelmien tai hakukohteiden paikkamäärän kiintiöintiä kevyin perustein, ikään kuin varmuuden vuoksi. Todellisilla hakupainealoilla tämä on hyväksyttävä keino pyrkiä alalta tavoiteltuun suoritettujen tutkintojen määrään.

Suoritettu sivuainekokonaisuus tai tietty opintopistemäärä oppiaineen opintoja esimerkiksi arvosanalla 3 on hyväksyttävä kynnysehto opinto-oikeuden vaihtamisen hakemiselle. Opintojen etenemistä tavoiteaikataulussa ei ole järkevää käyttää kynnysehtona, sillä tämä rajaa tarpeettomasti pois esimerkiksi motivaatio-ongelmista tai terveydellisistä ongelmista kärsineitä opiskelijoita, joiden opinnot saattavat edetä hyvinkin vauhdikkaasti näiden saatua opiskeluoikeuden tavoittelemalleen alalle. Minkään alan ei pidä pystyä kategorisesti rajaamaan itseään siirto-opiskelujärjestelmän ulkopuolelle. Mikäli johonkin kandidaattiohjelmaan tai hakukohteeseen ei jostain syystä hyväksytä lainkaan siirto-opiskelijoita, tämän on perustuttava erittäin hyvin perusteltuihin saavutettuihin tiedollisiin ja taidollisiin valmiuksiin, ei esimerkiksi siihen, että hakukohteeseen kohdistuu hakupainetta.

2.2 Opinto-oikeuden vaihtaminen kandidaattivaiheessa Aalto-yliopistoon toisesta yliopistosta tai ammattikorkeakoulusta

Alussa määritellyn opiskelijavalinnan periaatteen mukaisesti emme pidä järkevänä, että Aalto-yliopisto rajaa tässä vaiheessa kategorisesti pois muista yliopistoista tai ammattikorkeakouluista siirtyvät siirto-opiskelijat. Aalto-yliopistossa opiskeltavat alat ovat edelläkävijöitä valtakunnallisessa valintakoeyhteistyössä, ja tätä voitaisiin hyödyntää siirto-opiskelijaväylien luomisessa esimerkiksi niin, että henkilö voisi hakea opiskelemaan Aalto-yliopistoon, mikäli hän opiskelee samaa alaa toisessa yliopistossa ja hänen valintakoepisteensä olisivat hakuvuonna riittäneet opiskelupaikkaan myös Aalto-yliopistossa.

3. Menettelyt opintojen suuntaamiseen kandidaattivaiheen jälkeen

3.1 Menettelyt opintojen suuntaamiseen saadun opinto-oikeuden puitteissa

Tässä lausunnossa tutkinto-oikeudella tarkoitetaan Aalto-yliopiston opiskelijalle opiskelijavalintavaiheessa taattua oikeutta suorittaa tutkinto tietyltä tieteenalalta. Tutkinnonsuoritusoikeutta on tarkoituksenmukaista rajata tarkemmin opinto-oikeudella, jolla määritellään tarkemmin esimerkiksi se, missä maisteriohjelmissa opiskelemiseen opiskelija on aikanaan tutkinto-oikeuden saadessaan saanut oikeuden opiskella. Tämä esitetyn menettelytavan mukainen toimintatapa on tarkoituksenmukainen, jotta opinnoissa etenemiseen ei ylimääräisillä haku- tai ilmoitusmenettelyillä luotaisi tarpeettomia pullonkauloja. Kuten aiemmin, emme myöskään maisterivaiheessa suosittele aloituspaikkamäärien täsmällistä kiintiöimistä, ellei tämä ole aidosti perusteltua opetuksen suunnittelun tai suoritettujen tutkintojen määrän vuoksi.

3.2 Menettelyt opinto-oikeuden vaihtamiseen saadun tutkinto-oikeuden puitteissa

Pidämme ehdotettuja menettelyjä opinto-oikeuden vaihtamiseen saadun tutkinto-oikeuden puitteissa erittäin onnistuneina ja opintojen etenemistä tukevina. Sisäisen liikkuvuuden ja tulevaisuuden monipuolisten osaajien kouluttamisen varmistamiseksi myöskään EU-direktiivillä tai muuten suojatun ammattinimikkeen saamiseen johtavien koulutusohjelmien ei tule voida kategorisesti rajata pois muualta kuin saman alan kandidaattikoulutuksesta hakeutuvia opiskelijoita, vaikka näiden opiskelijoiden suorittama tutkinto muodostaisikin vain osan ammattinimikkeen saamiseksi vaadittavista opinnoista.

3.3 Menettelyt opinto-oikeuden ja tutkinto-oikeuden vaihtamiseen

Emme näe mitään perusteita sille, että kandidaattivaiheen jälkeinen siirtymämenettely on rajattu koskemaan vain siirtymistä teknillisen alan sisällä. Maisterivaiheen opinnoille määritellään prosessin yhteydessä joka tapauksessa hakemisen kynnysehdot, joten liikkuvuus yliopiston sisällä tulee mahdollistaa määritellyin kriteerein ja tarpeellisilla siltaopinnoilla täydentämällä myös alojen välillä. Yhteisten menettelyjen tulisi sisältää yksiselitteinen linjaus siitä, että määrätyt siltaopinnot tulee kaikissa tapauksissa voida sisällyttää tutkintoon, mikäli tämä tutkintorakenteen puitteissa vain on mahdollista. Sisäisen liikkuvuuden edistämiseksi esitämme menettelyissä päätettävän lisäksi, että Aalto-yliopiston sisäisten hakijoiden ei tarvitse suorittaa muilta hakijoilta vaadittavia maksullisia testejä, kuten GMAT-tasokoetta. Mikäli tämä käytäntö osoittautuu toimivaksi, menettely voidaan myöhemmin laajentaa muihin suomalaisessa yliopistossa kandidaatintutkintonsa suorittaneisiin.

Lauri Lehtoruusu
hallituksen puheenjohtaja

Janne Koskenniemi
pääsihteeri

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *